پس از آن که شیوع ویروس کرونا شرکتهای تولیدی لباس در چین را وادار به توقف کرد، تمام صنعت مد و فشن جهان تحت تاثیر این ویروس قرار گرفت و از خریداران گرفته تا تولیدکنندگان حاضر در این صنعت همگی در شرایط خاصی قرار گرفتهاند. در طول این متن به تاثیر ویروس کرونا بر مد و فشن جهان و همچنین پوشاک ایران خواهیم پرداخت.
احتمالا ایتالیا به دلیل شرایط به وجود آمده ضرر شدیدی را متحمل میشود چرا که شرکتهای فشن ایتالیا خودشان را برای یک سال خوب آماده کرده بودند اما حالا نمیتوانند محصولات مورد نیاز خود را تولید کنند و از طرف دیگر هم میزان فروش و تقاضا، کاهش چشمگیری داشته است.
همانند بسیاری از صنعتهای دیگر، چین اصلیترین تولیدکننده محصولات مربوط به صنعت مد و فشن است و تولیدات شرکتهای بسیاری به چین وابسته است. اما در حال حاضر اکثر کارخانههای تولیدی به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شدهاند. بعضی از محصولات فقط در چنین تولید میشوند. همچنین چین اصلیترین تامین کننده لوازمی است که در تولید لباس به کار میروند، از دکمه و زیپ گرفته تا نخ.
تاثیر ویروس کرونا بر مد و فشن بسیار عمیق است و شرکتهایی که به علت هزینه کمتر به چین وابسته شده بودند، حالا خودشان را در زیان بسیار بزرگی میبینند. در حال حاضر سفارشات اکثر شرکتها با وقفه همراه شده است چراکه تمامی کارکنان تولیدیها به دلیل شیوع کرونا ویروس در خانههایشان ماندهاند.
چنین وقفهها و تاخیرهایی شاید برای تمامی صنعتهای وابسته به چین پیش آمده باشد اما در صنعت مد و فشن این موضوع به مراتب مخربتر است چراکه بیزنس فشن یک بیزنس فصلی است و شرکتهای تولیدی ممکن است نتوانند محصولات مورد نیاز فصل بعد را تهیه کنند. تاثیر این موضوع روی برندها و شرکتهایی که فقط یک برند خاص را به فروش میرسانند بدتر است چراکه اکثر آنها توانایی جایگزین کردن تامین کننده خود را ندارند.
فست فشن در طول سالهای اخیر به قدری رشد کرده است که دیگر هیچ وقفهای میان قسمتهای مختلف زنجیره صنعت مد و فشن باقی نمانده است و نمیتوان این چرخه عظیم را متوقف یا حتی کندتر کرد.
تاثیر ویروس کرونا فقط به صنعت مد و فشن ختم نمیشود و صنعتهایی همانند تولید خودرو و بیزنسهای مربوط به تکنولوژی هم شرایط مشابهی دارند. تحت این شرایط تنوع محصولات اکثر شرکتها کاهش مییابد و آنها سعی میکنند روی محصولاتی که میدانند پر فروش است تمرکز کنند.
در طرف دیگر زنجیره هم میزان فروش به طرز چشمگیری کاهش یافته است. برای مدتهای طولانی خریداران چینی اصلیترین خریداران محصولات لوکس بودهاند. افراد چینی بسیاری به نیویورک یا پاریس سفر میکردند و خریدهای چشمگیری میکردند اما حالا از ترس ابتلا به ویروس کرونا در خانه ماندهاند.