افسانه ایرانی دنیای مد

بیژن پاکزاد کیست؟

بیژن پاکزاد طراح و تولیدکننده سرشناس لباس‌ های مردانه، عطر و ادکلن و یکی از عرضه کنندگان گران ترین اقلام و سفارشات، برای پولدارترین افراد از ملیت های مختلف است. محصولات او که با نام تجاری “بیژن” شناخته می شود، برنده جوایز برترین‌ های جهان در عرصه عطر و ادکلن و مد و لباس برای طبقات مرفه بوده است.

بیوگرافی بیژن پاکزاد

در زندگی نامه ی بیژن پاکزاد اینگونه آمده است که: بیژن در ۱۵ فروردین ۱۳۲۳ در خانواده ای فوق العاده ثروتمند که به قول خودش فرهنگ پول‌ سازی و پول‌ آفرینی در آن نهادینه شده بود در تهران متولد شد. خانواده بیژن جهت تحصیل او را به مدرسه ثروتمندان سوئیسی، یعنی “Le Rosey ” فرستادند و او در آنجا با شاهزاده های بزرگ مانند “پرنس ریتر” همکلاسی شد. درحقیقت تعداد زیادی از مشتریان سالهای بعد بیژن در همان مدرسه سوئیسی شناسایی و شکار شدند. بیژن همانجا دریافت که سلیقه ی آدم های پولدار چگونه است و به چه شکلی می توان نظر آنها را برای خرید و سفارش اجناس به سوی خود جلب کرد.
بیژن در سن ۱۸ سالگی تصمیم گرفت به ادامه تحصیل در دانشگاه در رشته مهندسی شیمی بپردازد. او پس از پایان این دوره مهندسی، به تحصیل در رشته طراحی لباس در دانشگاه میلز در شهر سنت گال پرداخت و بعد از آن یک گالری در اطراف شهر میلان راه اندازی کرد. تحصیل در رشته بازاریابی آخرین حلقه زنجیر تحصیلات او بود.

مهاجرت به آمریکا و آغاز فعالیت های موفق تجاری

بیژن طراحی را در آلمان آموخت و در بازگشت به ایران اولین بوتیک مدرن و به قول خودش اولین بوتیک خارج از خرازی را به نام “پلنگ صورتی” در تهران تأسیس کرد، او سپس بوتیک دیگری به نام “سسیل جی” یا “نیکولا بلازی” گشود که اختصاصی ترین بوتیک تهران و محل خرید اعضای خانواده سلطنتی، دولتمردان و ثروتمندان ایران بود.
بیژن در سن ۲۹ سالگی به آمریکا مهاجرت کرد و ۳ سال بعد بوتیک مشهور خود را افتتاح نمود. این بوتیک که در واقع یک کاخ به سبک مدیترانه اى است، کمی بعدتر گرانترین فروشگاه دنیا نام گرفت.
بیژن در این فروشگاه که طراحی محصولات آن را شخصاً برعهده داشت، عمدتاً لباس، عطر و ادکلن به مشتریان سرشناس خود ارایه می کرد. تحصیلات او در کنار تجارب ارزشمندش از شناخت علائق و سبک زندگی ثروتمندان و نیز خلاقیت منحصر به فردش، منجر به تولید محصولات جذابی شد که به زودی شهرت او را دو چندان ساخت.
طراحی های منحصر به فرد بیژن نه تنها برایش جوایز متعددی به ارمغان آورد بلکه بسیاری از مردان مشهور جهان را مشتری همیشگی او ساخت. کسانی مانند باراک اوباما، جورج دبلیو بوش، رونالد ریگان، سلطان ثروتمند برونئی، آرنولد شوارتزینگر، ولادمیر پوتین، تونی بلر، آنتونی هاپکینز، تام کروز و … . مجله Vanity Fair در سال ۱۹۸۹ نام بیژن را در لیست شیک‌ پوش‌ ترین‌ های (خوش پوش‌ ترین‌ ها)جهان خود قرار داد.

کلکسیون اتومبیل های بیژن هم در نوع خود بی نظیرند. یک Bentley Azure زرد رنگ با طراحی داخلی تماما سیاه، یک Ferrari 430 Spider زرد رنگ، یک Mercedes  Benz SLR McLaren سیاه رنگ با نقوش عجیب، یک Rolls Royce زرد رنگ و یک  Bugatti Veyron که همگی آنها در مقابل بوتیک بیژن در بورلی هیلز پارک شده اند.

ویژگی های شخصیتی و شغلی بیژن پاکزاد

بیژن پاکزاد انسانی بسیار باهوش و فرصت شناس بود. او برای هر کسی که سراغش میرفت عطر خاص با رایحه متفاوت تولید میکرد. عطرهای بیژن، هم به دلیل رایحه شرقی شان و هم بسته بندی های متفاوتشان از شهرتی جهانی برخوردار هستند.
بیژن عاشق غذاهای ایرانی بود. به دلیل ثروت زیاد، زندگی لوکس و متفاوتی داشت اما همیشه اصالت و سادگی را مدنظر قرار می داد. برخلاف ثروتمندان جهان هیچوقت برای خودش بادیگارد استخدام نکرد و میگفت جایگاه من بین مردم است نمیخواهم از آنها جدا باشم. او در صنایع دیگر هم فعالیت داشت؛ صنایعی مانند اسلحه سازی و اتومبیل. کلت کمری با قاب چرمی تولید کرده بود که پادشاه عربستان ۶ عدد از آن را خرید. همچنین تخته نردهایی از جنس سگ مرمر اعلا به سلطان برونئی فروخت. او یک بار یک نوار الماس نشان به قیمت ۲۰ میلیون دلار براى کار گذاشتن در میان موهاى خانم “درک” بازیگر و مدل معروف آمریکایى براى حضور در یک کمپین تبلیغاتى عطر را طراحى کرد. سال ۱۳۸۹، رولز رویس از همکارى Bijan در طراحى یک خودروى کوپه به تعداد محدود به قیمت یک میلیون دلار خبر داد.


همسر و فرزندان بیژن پاکزاد

بیژن ۲بار ازدواج کرد. از همسر اولش یک دختر به نام دانیلا دارد که در حال حاضر یکی از طراحان مشهور است و کار پدر را دنبال می کند. از همسر دوم نیز یک دختر به نام الکساندرا و یک پسر به نام نیکلاس دارد.

در واقع، بیژن و خانواده او با درک صحیح از جایگاه اجتماعی خود و توانمندیشان، تلاش موفقی را در کسب آنچه شایسته آن بودند آغاز کردند و توانستند پله های موفقیت را یک به یک بپیمایند و باعث افتخار خود و ایران باشند. مهمترین عوامل موفقیت بیژن عبارتست از:

۱- آگاهی نسبت به توانمندی های خود: بیژن پاکزاد شناخت دقیقی از خویش داشت و جوهره وجودی خویش را درک کرده بود، او به این پی برده بود که فردی با قدرت ارتباطات بالا با انسان‌ های معروف است و در این مسیر گام برداشت. او انسانی برون‌ گرا و فعال حرکتی بود.

۲- سرمایه‌ گذاری روی دانایی خویش: بیژن فقط به ذات و جوهره خویش بسنده نکرد، بلکه با تحصیل در رشته‌ های فنی مورد نیاز کسب‌ و‌ کار خویش نظیر شیمی و سپس تحصیل در رشته بازاریابی برای پی بردن به رمز و راز شناسایی، شناساندن و کسب رضایت در طبقه مخاطبان هدف خویش در راستای عالم بودن خویش گام‌های محکمی برداشت. او هیچ‌ گاه از یادگیری دست برنداشت و فقط به تحصیلات آکادمیک اکتفا نکرد و یادگیری او از دانشگاه بازار‌، دائمی بود.

۳- نقش خانواده: بیژن اذعان می‌ دارد که از خانواده‌ ای مرفه (پدر و مادر) برخوردار بوده است، اما می‌ گوید بیشتر از آنکه ثروت خانواده در موفقیت من نقش داشته باشد، من از آنها خلاقیت و نوآوری را آموختم و این نشان از درک بالای والدین او از نهادینه کردن نبوغ به معنای دیدن روابط نامشهود بین پدیده‌ ها‌، در وجود فرزند خویش است. بیژن می‌ گوید من از خانواده، فرهنگ پول‌ سازی و پول‌ آفرینی را آموختم.

۴- داشتن اهداف بزرگ: بیژن اهداف بزرگی در سر داشت و به اهداف کوچک و متوسط راضی نبود، او از شکست نمی‌ ترسید. به‌ رغم اینکه از جوایز متعددی در عرصه بین‌ المللی بهره‌ مند شده بود، ولی تا آخرین لحظه دست از آفرینش و پیشرفت برنداشت.

۵- توجه به تحقیقات بازاریابی: بیژن می‌گوید وقتی می‌خواستم عطر مردانه‌ای بیافرینم که متفاوت باشد، سال‌های زیادی وقت صرف کردم و با مخاطبان هدف بسیاری مصاحبه کردم و نهایتا موفق شدم عطری بسازم که جایزه اسکار نیویورک را دریافت کند. در واقع، بیژن حدسیات سازمان نیافته خود را به‌ جای تحقیقات سازمان یافته از بازار قرار نمی داد و با تحقیقات بازاریابی ریسک تصمیم‌ گیری خود را به نحو چشمگیری پایین آورده بود. از این رو توانست با تکیه بر تحقیقات بازاریابی محصولاتی متمایز بیافریند.

۶- توجه به کیفیت: اهمیت به کیفیت آنقدر در تفکرات بیژن به عنوان اصل پایه و اساسی در نیازهای مشتریان مهم شده است که یکی از تبلیغات او چنین است. «یکی بود یکی نبود، در سرزمین دور، جوانی زندگی می‌ کرد که به کیفیت عشق می‌ ورزید.» او پارچه‌ های لباس‌ های مشتریانش را با دقت و وسواس زیادی انتخاب می‌ کرد و اول خودش آنها را امتحان می‌ کرد و وقتی از همه‌ ابعاد کیفیت آنها مطمئن می‌ شد، آنگاه برای مشتریانش اقدام می‌ کرد.

۷- توجه به مدیریت ارتباط با مشتریان: مشتری برای او از اهمیت خاصی برخوردار بود. بیژن تک تک مشتریانش را به نام می‌ شناخت و هدف او شناختن مشتری و توقعات او بود. او به تفاوت بین مشتریان خویش احترام می‌ گذاشت و محصولات متناسب با میل و خواست و موقعیت آنها طراحی می‌ کرد و اگر مشتری می‌ خواست که بیژن به منزل یا محل کار او برود بیژن قبول می‌ کرد.

۸- عشق به کار: انسان‌ های موفق کار نمی‌ کنند که درآمد داشته باشند تا زندگی کنند، بلکه کار می‌ کنند که زندگی با لذت داشته باشند. بیژن می‌ گوید من به کار کردن هفت روز هفته نیاز ندارم. اما این کار را انجام می‌ دهم چون به کارم عشق می‌ ورزم.

۹- تعیین بازار هدف: بازار هدف اصلی بیژن همان طبقات مرفه بودند که وبلن نظریه مصرف نمایشی را برای آنان مطرح می‌ کند هرچند بیژن پاکزاد برای طبقات متوسط نیز محصولاتی طراحی کرده بود، اما تمرکز او بر طبقات مرفه بود او آنها را به خوبی هدف گرفته بود و در راستای رضایت مشتریانش اقدام می‌ کرد.

BIJAN پس از بیژن پاکزاد

برند بیژن پس از فقدان  او، توسط فرزندانش و به مدیریت  داریوش محبوبی، همان فردی که در سال ۱۹۷۶ میلادی، با همکاری او، این بوتیک معروف  را تاسیس کرد اداره  می شود. او تیمی  حرفه ای از متخصصان رشته های مختلف مد و لباس و بازاریابی و تبلیغات لاکچری را گرد هم  آورده تا مدیریت این  برند را در اختیار داشته  و همان مسیری را طی کنند که بیژن پاکزاد  برای ساخت آن، ۴۰ سال  تلاش بی وقفه  کرد. آنها، به خصوص سه فرزندش، میراث  دار  برندی موفق  هستند که افتخار  ایرانیان به شمار می رود.

(وی در سال  ۱۹۸۹ میلادی توسط مجله  VANITY FAIR در فهرست خوش پوش های جهانی قرار گرفت)

نمای ساختمان بوتیک زرد رنگ بیژن در محله بورلی هیلز کالیفرنیا
(نمای ساختمان بوتیک زرد رنگ بیژن در محله بورلی  هیلز کالیفرنیا)

هشتم شهریور ۹۵ بود که ساختمان بوتیک بیژن پاکزاد در شهر  بورلی  هیلز، با رقم یک صد و بیست و دو میلیون دلار به  فروش  رفت و به  همین  خاطر، گران ترین بوتیک جهان لقب گرفت. بوتیکی در خیابان RODEO  DRIVE  در محله ثروتمند نشین بورلی هیلز  کالیفرنیا  که بسیاری از سلبریتی  های جهان در انجا زندگی  میکنند. بنای زرد رنگش، برند بیژن را تداعی می کند و از ان ساختمانی معروف ساخته است. هم  چون رنگ ساختمان تیفانی در  خیابان پنجم نیویورک  که یادآور فیلم  نوستالژیک صبحانه  در تیفانی بود.

بوتیک زرد رنگ بیژن نمای داخل
(تصویری از داخل بوتیک مجلل بیژن پاکزاد )

خریدار این بوتیک، کمپانی  معروف  لویی  ویتون (LV) فرانسه  است. شانل، میراث نامدار کارآفرین فرانسوی، کوکو شانل، در سال  ۱۳۹۴، در نزدیک مغازه بیژن ، ساختمانی را خریداری  کرده که ارزش  هر متر مربع آن،  ۱۴۰ هزار دلار آمریکا اعلام شده بود.

بوتیک بیژن در ۲۷ اکتبر ۱۹۷۶
(بوتیک بیژن در ۲۷ اکتبر  ۱۹۷۶میلادی)
 نخسین شیشه عطر بیژن
(تصویری که در  بالا مشاهده می کنید مربوط  به نخسین شیشه عطر بیژن است که با بطری  کریستالی در  سال  ۱۹۷۹  میلادی  روانه  بازار شد و توسط شرکت BACCARAT پاریس  ساخته شد)
تصویر فروشگاه بیژن در خیابان معروف پنجم نیویورک
(تصویر فروشگاه این برند در خیابان پنجم نیویورک در ۱۷ دسامبر ۱۹۸۲  میلادی)

نوشته شده در: مد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *